UX-copy hjälper dina användare att hitta rätt.

Hela poängen med UX-copy är att berätta för besökaren vad den kan förvänta sig av innehållet och hjälp hen nå sin slutdestination. Oavsett om det handlar om att lägga produkter i kundkorgen eller att få fler besökare som läser om den där spännande nya tjänsten. UX-copy är att visa vägen med ord. 

Skillnaden mellan UX-copy och copywriting​

Det är inte helt enkelt definierat men vi kan säga att om copywritern är en säljare, är UX-copyn en guide. En vägvisare som förstärker användarupplevelsen genom att klart, tydligt, kort och koncist märka upp vägen mot slutdestinationen. Hen löser hur jag som användare på enklast vis tar mig från start till mål och inte dyker på några obehagliga överraskningar längs vägen.  

De budskap en UX-copy formulerar ska hjälpa en användare genom hela sin process, oavsett om det gäller ett köp eller att få mer information. Ofta handlar arbetet om att skapa tydliga instruktioner och budskap på en webbplats eller i en app.

Samspelet mellan UX-copy och UX-design

Det går inte nog att understryka vikten av ett gott samarbete mellan form och innehåll. Känner du igen dig i att texterna oftast produceras i slutet av utvecklingsprocessen? Du är inte ensam om det, men det minskar potentialen i att skapa den totala användarupplevelsen. Det blir yta men inget innehåll.

Om UX-designern och UX-copyn istället arbetar tillsammans från start, håller design och innehåll ihop och matchar målgruppens behov. En enklare kundresa = bättre resultat.

Bra mikrocopy kräver sin research

Precis som effektkartläggning och användartest är viktiga exempel på verktyg för att skapa en användarvänlig design, är det viktigt att intervjua målgruppen för att hitta rätt i sin tonalitet. Vad vill målgruppen veta? Vilka problem stöter de på? Sätt dig in i målgruppens behov och utmaningar för att kunna formulera lösningar därefter.

Ställ frågorna direkt till kundens kunder för att få den ärligaste bilden och det bästa underlaget. Lärdomarna kan du sedan omsätta i en voice-and-tone-guide. Ett dokument med skrivregler kopplat till din kanal och målgrupp. På så vis kan hela företaget involveras och ha samma tonalitet oavsett vem som skriver orden.

Skala bort allt onödigt

Genomsnittsbesökaren på webben läser inte mer än 20% av innehållet så det är viktigt att vara precis och koncis samtidigt som du lägger det viktigaste så tidigt som möjligt i innehållet. En copywriter vill gärna skriva fluffigt visionärt och strössla med ord, men som UX-copy är det inte mängden ord som är avgörande utan hur effektiva de är.

“Skriv kort, helst inte alls” – Sigge Ågren (1910-1989)

CTV är det nya svarta

När du besöker en webbplats eller använder en app så kommer du oftast till den punkt då du nås av en knapp eller länk som leder dig vidare, antingen till ett köp eller till ytterligare information. En sån knapp kallas för CTA eller Call To Action.  

Vad menar vi då med CTV? Vad är det? CTV betyder Call To Value och går ut på att du ska förklara värdet i ditt erbjudande. Uppmana inte till ett köp utan att först ha argumenterat varför.

Exempel:

  • CTV: Oroa dig mindre. Lev mer!
  • CTA: KÖP! 

Låter det intressant? Hur går vi vidare?

Joacim Lundin

Bolla med en ordkonstnär

Har dina knappar, formulär och felmeddelanden ett tydligt syfte? Leder de din besökare till rätt beslut? Om inte så kan du ha ett behov av att optimera ditt innehåll.

Nyhetsbrev

Kontakta mig!