Tre tips för ökade affärer på webben

By april 10, 2014 Okategoriserade

Vi fortsätter vår serie om att förbättra konverteringen på er webbplats. Denna gång ger vi er tre konkreta tips på hur ni enkelt kan komma igång!

1. Uppmana besökaren till handling

När besökaren väl är inne på er sida, så är det viktigt att ta hand om dem på bästa sätt. Det ska vara tydligt och enkelt för dem att ta sig vidare. Genom att uppmana besökaren att genomföra de mål vi satt upp, så kan vi öka avsluten på sidan. Detta kallas för Call-to-action och exempel på detta kan vara att besökaren:

  • använder ett kontaktformulär
  • laddar ner en fil
  • köper en produkt

Besökaren ska aldrig behöva leta efter ett avslut utan vi ska tydligt erbjuda det på varje sida.

2. Skapa landningssidor

En av de viktigaste delarna i optimeringsarbetet är att erbjuda besökaren relevant innehåll och ge dem vad de förväntar sig. Arbetar ni med att locka besökare till er webbplats på olika sätt, så är det viktigt att besökaren hamnar rätt. Skicka inte alla era besökare till startsidan, utan skapa istället landningssidor för de olika aktiviteterna.

Har ni ett erbjudande i en annons eller en banner med ett erbjudande, se då till att besökaren hamnar på en sida om just den produkten med en tydlig uppmaning till avslut. Att skicka dem till startsidan skulle förmodligen leda till att de känner sig lite lurade eller inte orkar leta sig fram till produkten. Som en konsekvens av detta så tappar ni förmodligen besökaren och affären omgående.

Ett färskt exempel på en bra landningssida, var när jag själv letade efter en villaförsäkring. Jag sökte på Google och klickade på en av de första sponsrade länkarna och hamnade på Trygg Hansas webbplats. De hade en tydlig landningssida där fokus låg på, att jag som kund, direkt kunde mata in mina uppgifter och få ett prisförslag på en villaförsäkring. Jag kom till en sida som mötte mina förväntningar och det fanns tydliga vägar till avslut!

3. Testa dig fram

Om ni följer steg ett och två ovan så är ni på rätt väg. Nästa steg är att testa hur de olika landningssidorna och uppmaningarna till avslut fungerar. Genom att genomföra ett så kallat A/B test så kan du ytterligare optimera innehållet.

Det handlar helt enkelt om att skapa en eller flera versioner av en landningssida med några få förändringar i varje version. Det kan till exempel handla om hur ni formulerar er eller om vilken färg som fungerar bäst på en knapp. Dessa varianter slumpas sedan och olika besökare får se olika varianter. På så sätt kan vi mäta vilken variant som fungerar bäst.

Det kan vara ytterst små detaljer som avgör om en kund kommer att konvertera eller ej. I en av bilderna i artikeln, så visar vi på ett enkelt men effektivt sätt att testa två alternativ. I vårt exempel så visar vi hur det går att göra små förändringar i färg och text på en drop down meny. Det kan verka som bagateller, men det är ofta överraskande vad mycket dessa små skillnader kan göra. Istället för att gissa så får vi relevant fakta över hur våra besökare agerar.

Vill du få mer användbara tips eller bli inspirerad så kan du följa vårt nyhetsbrev.