Naturskyddsföreningen –- ett gott exempel

By mars 19, 2014 Okategoriserade

Det är inte helt enkelt att skapa ett stort engagemang och verklig nytta med sin digitala närvaro, det vet alla som försöker. Därför vill vi lyfta fram ett gott exempel, Naturskyddsföreningen, som verkligen ett bra exempel när det gäller ett smart och gediget arbete i sociala och digitala medier där de hjälper oss alla att göra skillnad. Hur och vad gör de då? Vi har tittat lite närmare på hur de arbetar.

Naturskyddsföreningen har en bred och mycket aktiv närvaro i sociala medier och finns på Facebook, Twitter, egen blogg, Youtube, Vimeo, Flickr, Scribd, Slideshare och Bambuser. Vi har dock valt att titta lite extra på två av kanalerna, deras app ”Grön Guide” och Facebooksida, som vi tycker är extra spännande, där de både lyckas engagera och skapa verklig nytta.

 

APPEN ”GRÖN GUIDE”

Naturskyddsföreningens app för dig som vill göra miljösmarta val i vardagen. Vilka leksaker är bra till barnen? Vilka är miljöbusarna i städskrubben och bottennappen i fiskdisken? Vilka varor är viktigast att välja eko – och hur katten var det frigolit skulle sorteras nu igen?

Appen är verkligen användbar med massor av bra och praktiska tips. Det bästa tycker vi är checklistan, där du uppmanas att ”checka av” och göra förbättringar för både dig, din närhet och miljön. Tipsen är oftast enkla att genomföra och inspirerande vilket gör att det går snabbt att faktiskt sätta igång. Exempelvis så uppmanas du till att byta till eko mjölk, fixa grönaste presenten och inreda barnrummet giftfritt. När du stolt bockat av en punkt i checklistan så kan självklart även välja att berätta om detta för dina vänner på Facebook och Twitter vilket ytterligare är positivt för både dig och för Naturskyddsföreningen! Roligt att de skapat en app som verkligen är användbar och som på ett inspirerande får oss att prioritera miljön! Ett tips för övriga som arbetar med kommunikation kring miljöfrågor?

 

FACEBOOK

”Du kommer att gilla oss på Facebook om du vill veta mer om hur du kan dra ditt strå till stacken. Det är också bra om du är lite intresserad av att veta mer om vad som händer med dina medlemspengar. Flera länsförbund och lokalföreningar har egna sidor som rikskansliets sida självklart gillar. Leta upp dem bland sidor vi gillar och gilla dem du också.” (Text från naturskyddsforeningen.se)

Detta är beskrivningen som Naturskyddsföreningen själva ger till varför du ska gilla dem på Facebook. Redan här börjar tydligheten och nyttan för följaren, som tyvärr många organisationer missar. Var tydliga med vad får jag ut av att följa er Facebooksida – och leverera det sedan!

Facbooksidan har dryga 88 000 följare och startades 2009 och engagemanget är stort! I stort sett varje inlägg har mängder av delningar, kommentarer och gilla. Vad är det som de lyckats så bra med här? Självklart är det många olika delar som bidrar till framgången men några som är viktiga är det personliga tonfallet och dialogen man har på sidan. De har verkligen hittat ”sin röst” och svarar och skriver på ett kul annorlunda sätt vilket ökar läsvärdet och upplevs personligt.

En annan viktig del är att de verkligen gör inlägg med läsvärde och nytta, vilket ökar engagemang och självklart ger ett bättre genomslag och resultat. De visar även tydligt och på ett enkelt sätt hur du kan vara med och bidra och sammanfattar informationen på ett bra sätt med både exempelvis text, bilder och video.

De arbetar även med tävlingar och utmaningar som gör följarna engagerade till att vara med och bidra. Ett exempel är kampanjen #byttilleko som används för att få oss att handla mer ekologiskt. Bland annat har ekologiska veckan genomförts, då människor uppmanades att en vecka byta ut ett par varor till ekologiska varor som gör stor skillnad för miljö och människor. Medlemmar, privatpersoner, bibliotek och lärare kunde ladda ner informationsmaterial gratis – det var enkelt att bidra för den som ville. Och resultatet då? Ökad försäljning av ekologiska varor!

 

Alla bilder är lånade eller är skärmdumpar från Naturskyddsföreningens egna kanaler.