Inte bara en social media strategi…

By februari 26, 2014 Okategoriserade

Att ta fram en genomarbetad social media strategi är något som jag tror skrämmer många. Det tar tid, det är många olika personer/yrkesroller som ska samlas och tycka till för att få strategin på plats. Det kan även vara svårt att sätta konkreta mål och följa upp dem. Om du hör till en av dem som tycker så vill jag ge dig ett tips– se istället en genomarbetad strategi som en viktig investering i er verksamhet!

Det uppenbara resultatet av en genomtänkt strategi är ett strukturerat arbete med tydliga mål. Detta vet vi ger bättre resultat och sparar tid. Men vilka andra mervärden menar jag? Jo, du kan se en social media strategi som en investering i verksamhetsutveckling, utbildning, omvärldsbevakning och teambuildning. Låt mig förklara hur jag menar:

UTBILDNING, INSPIRATION OCH TEAMBUILDNING
Att tillsammans sitta ner och utvärdera, fundera, analysera och lära sig en mängd nya saker är oerhört nyttigt. Aldrig känner du väl dig så stärkt som när du får utvecklas och lära dig något nytt tillsammans med andra! Ta chansen att arbeta workshopsbaserat när ni tar fram en social media strategi så kan ni ge och ta och lära er av varandra. Detta ger nya perspektiv, större förståelse mellan verksamhetens olika delar och en positiv och glad stämning där ni känner er stärkta tillsammans.

VERKSAMHETSUTVECKLING
I dagens allt mer digitala värld så kan du via digitala kanaler hitta nya affärsområden/tjänster/produkter att erbjuda dina kunder, medarbetare eller kommuninvånare. I arbetet med en strategi så ställer ni er frågor som exempelvis kan vi spara tid och pengar på att arbeta mer digitalt eller hur ska vi locka framtidens medarbetare via sociala medier? Dessa frågors svar påverkar era affärsprocesser och hjälper er verksamhet framåt.

OMVÄRLDSBEVAKNING
Att ha koll på vad som händer i branschen, konkurrenter, trender och på marknaden är en förutsättning för att kunna hänga med i den föränderliga värld vi lever i. Genom att omvärldsbevaka och hänga med via sociala medier så får din verksamhet en möjlighet att vara med och leda och förstå utvecklingen. Gör omvärldsbevakningen till en viktig del av din strategi!

Så vad är då min slutsats i allt detta? Jo – att ni verkligen bör fundera kring hur ni kan dra nytta av att tillsammans inom organisationen ta fram en strategi för sociala medier, som stärker er verksamhet och skapar otroligt många positiva effekter. Och om ni känner er osäkra på hur ni kan göra detta så hjälper jag gärna till : )

/Linda