Dyrköpt att spara in på designarbetet

By januari 26, 2015 Okategoriserade

Tänk dig att du ska starta upp en ny butik på en populär gata. Du har satsat på bra produkter och ett välordnat lager men du har totalt struntat i butiksmiljön, att det ska vara lätt att hitta produkterna och finnas bra service. Det låter ju inte vettigt, eller? Tyvärr ser det ofta ut så när det kommer till olika former av digitala plattformar och kommunikationslösningar. Det satsas mycket pengar på att få ihop systemet och datan men väldigt lite på användarupplevelsen.

Jag råkade ut för detta senast igår då jag skulle boka en besiktningstid för min bil. Det första jag möts av när jag ska boka tid är en så kallad captcha, en ruta med tecken som jag ska läsa för att sedan bekräfta att jag är en människa och inte en robot. Vitsen är ju att inte få in falska bokningar men resultatet blir att jag som användare blir galen då just denna captcha-funktion var riktigt svår att läsa. Jag och min fru satt med varsin dator och försökte ta oss igenom första steget i bokningen. Idag finns det ju olika firmor som utför besiktningar så vi testade även en annan firmas webbplats. Men väl där upptäcker jag att samtliga besiktningsbolag använder samma dåliga bokningstjänst?! För dessa firmor så måste ju det absolut viktigaste målet vara att få igenom så många bokningar som möjligt och trots detta så är själva bokningen webbplatsens sämsta upplevelse.

Tänk om de som byggt detta bokningssystem hade lagt lite mer tanke bakom designen och användarupplevelsen och faktiskt testat det på riktiga användare. Ofta går det att göra mycket för att optimera upplevelsen och få betydligt fler bokningar. Genom att använda en agil designprocess när vi bygger olika typer av gränssnitt så kan vi snabbt testa designen på den tänkta användargruppen. Jag kan inte nog understryka vikten av att faktiskt testa en design på användare innan själva utvecklingsarbetet påbörjas. Slutresultatet blir en mycket mer användarvänlig lösning som genererar större effekt för bolaget som äger den samt för slutanvändaren som nyttjar den.

Så om du är i färd med att bygga ett nytt system, tjänst, webbplats, se då till att budgetera tid för design och tester. Det blir en liten investering i jämförelse med en dåligt fungerande lösning.