Design kan hjälpa eller stjälpa din webbplats

By maj 22, 2014 Okategoriserade

Jag upptäcker konstant olika webbplatser och system som har en alldeles för dåligt fungerande design. Den utgår inte från mina behov som användare vilket leder till att jag lämnar webbplatsen eller får ringa support för att förstå hur systemet fungerar. Det här inlägget handlar om hur din design kan försvåra eller förenkla för dina kunder.

Tyvärr så stöter jag dagligen på dessa dåligt designade webbar och system. Nu senast så skulle jag hjälpa min fru att fylla i sin tidrapportering via ett webbsystem som hennes arbetsgivare använder. Ett system som används av många stora organisationer. Jag anser mig själv vara väldigt it-van men tillsammans så kunde vi inte lista ut hur vi skulle få till det.

Design utifrån användarens perspektiv

Och så här ser det tyvärr ut på allt för många webbar och system. Genom att se över designen och anpassa den efter användaren så kan ni er öka försäljning, era förfrågningar och minska supporten. Det handlar om att från början bjuda in användarna att ta del av och testa designen. Att inte designa utifrån ert eget perspektiv utan att utgå helt och hållet från slutanvändaren.

Vad du och jag tycker är snyggt kanske inte alls stämmer överens med vad slutanvändraren tycker fungerar. Ofta kan det vara små detaljer som gör stor skillnad. Faktorer som påverkar hur designen upplevs kan vara:

– Navigering
– Struktur på sidan
– Färger och kontraster
– Hur funktioner är uppbyggda och designade
– Hur webben fungerar på olika skärmstorlekar

Och så vidare. Det är många faktorer men genom att gå igenom en strukturerad designprocess så minimerar vi riskerna med att slutanvändaren inte förstår vad de ska göra. Allt för ofta är det tekniken som styr istället för att, tvärt om, skapa specifikationen efter användaren och sedan välja teknisk plattform därefter.

Design och mobilitet

Cirka 90 % av alla sålda mobiltelefoner i Sverige är smartphones och fler och fler, framförallt yngre, börjar gå över helt till att surfa på mobilen. Därför blir det extremt viktigt med en mobilanpassad design. Du kan tappa många potentiella kunder om sidan inte fungerar i mobilen. Ett annat exempel är att när du surfar på mobilen utomhus så blir kontrast och färger på webben extra viktiga.

Många arbetar med att driva besökare till sin webb med hjälp av sökmotoroptimering, betalannonser, nyhetsbrev och andra källor. Om du lägger pengar på att få trafik så bör du verkligen se över designen på de sidor dit besökarna kommer. Genom att förbättra designen får du större andel av dina besökare som gör något bra på sidan och på så sätt kan du minska dina kostnader för att driva trafik.

Ett sätt att förbättra designen är att analysera befintliga webbsidor med hjälp av konverteringsanalyser och kontinuerligt testa och förbättra designen med hjälp av a/b tester. Vi kommer att beskriva dessa metoder i kommande blogginlägg så håll ögonen öppna och prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev.