Branäsgruppen

Se upp i backen – digitala försäljningen ökade med 50 procent

Säsongen 2017–2018 ökade andelen mobila köp med 200 procent och den digitala försäljningen med 50 procent. En av anledningarna till framgången är det gedigna arbete som lagts ner på Branäsgruppens webbplatser och bokningssystem.

Läs mer om hur vi gjorde det!

Kort om Branäsgruppen

Branäsgruppen äger och driver skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Storstenshöjden, Tolvmannabacken och Ulricehamn Ski Center. Affärsidén är rekreation med alpint fokus för aktiva familjer inom starka upptagningsområden.

Gamla systemet hindrade försäljningen

Att boka liftkort, skidskola och boende samtidigt ställer höga krav på tekniken. Tidigare använde sig Branäsgruppen av två olika system för all bokning som gjordes på webben. Vi genomförde användartester och kunde konstatera att den dåvarande lösningen var en flaskhals som gjorde det krångligt för besökarna att boka en komplett skidresa.

Ny design + effektiv digital marknadsföring = helt ny användarupplevelse

Tillsammans med Branäsgruppen och Act Mediebyrå har vi förändrat hela den digitala närvaron för Branäsgruppens sex anläggningar. Resultatet blev en helt ny användarupplevelse. Mer relevant trafik drivs till webbplatserna och det är enklare för besökarna att boka sin resa.

Vi redesignade alla vyer och byggde om samtliga bokningsflöden utifrån befintliga bakomliggande system. Idag sker 81 procent av bokningarna online och andelen som bokade med mobil enhet ökade med 200 procent mellan 2017 och 2018.

I en bransch där många aktörer sätter prestige i att vara kreativast sticker Advant ut genom att vara konkreta och resultatinriktade. Mitt behov som kund sätts i fokus och en tydlig och detaljerad handlingsplan presenteras. Jag har sällan behövt ställa frågor eller ifrågasätta kostnader och fakturor.

Mikael ElfordMarknads- och försäljningschef, Branäsgruppen