Skaffa en skalbar marknadsavdelning

Hinner ni inte med de marknadsaktiviteter ni tänkt er? Har ni svårt att veta vad ni ska satsa på, till vilka och i vilka kanaler? Då är det kanske dags att ta hjälp utifrån för att hinna med och nå dit ni vill. Vi frågade en av våra kunder, Anna Gustafsson, chef för marknadskommunikation på Moelven Wood, varför de valt att ta hjälp med vissa delar av sin marknadsföring och vad de tycker är viktigt för att få detta att fungera.

Moelven Wood, en del av Moelven-koncernen, tillverkar och handlar med träbaserade bygg- och inredningsprodukter. Interiöra träpaneler, trägolv, lister, trall och ytterpaneler i olika träslag, skivmaterial och konstruktionsvirke. Kunderna finns främst inom byggvaruhandeln och industrin men en stor del av kommunikationen är riktad mot privatpersoner.

Vilka delar av er kommunikation hjälper Advant er med?

Advant har kommit att bli en samarbetspartner som är involverad i flera delar och på olika nivåer i vårt kommunikationsarbete. De hjälper oss med trycksaker, annonser, webb, sociala medier och produktlanseringar och omfattar produktion, hantering och strategi.

Varför valde ni att ta hjälp av Advant med att sköta era sociala kanaler, ert innehåll och del av den digitala annonsbudgeten?

Det räcker ju inte längre att ha en trogen skara följare utan man behöver kontinuerligt annonsera för att nå ut i sociala kanalerna. Efter några år på Facebook och Instagram ville vi addera lite mer omfattande innehåll att bygga annonseringen kring men hade inte resurser internt. Eftersom Advant tidigare hjälpt oss att utforma en strategi för sociala medier och har bra koll på vem vi vänder oss till och vad vi vill förmedla så var det enkelt att vända sig till dem och att samtidigt styra en lite större del av den digitala annonsbudgeten till sociala kanaler.

Vad tycker du är viktigt när man lägger en del av den snabba vardagliga kommunikationen externt? Hur får man detta att funka?

Först att välja en partner som förstår vad man vill uppnå och som har kunskapen att arbeta själständigt, att få saker gjorda. Sen att få till ett bra arbetssätt med en öppen och ärligt dialog så båda parter kan utveckla och förbättra samarbetet. För att det vardagliga snabba ska vara just snabbt så krävs framförhållning. Att jobba med månads- och årsplaner underlättar mycket. Då finns tid till kvalitetssäkring och kreativitet. Det är också viktigt med en plattform så man kan jobba i ett och samma dokument. Då vet alla involverade vad som gäller och korrektursvängar blir lättare.

Tre tips från Advant – detta vinner du på att få extra hjälp utifrån:

  • En skalbar marknadsavdelning, du väljer själv hur mycket stöd du behöver och med vad. Det blir dyrt att ha alla delar inhouse.
  • Du slipper lägga tid på att hitta effektiva processer, system och verktyg och leda ett team av marknadsförare – det får du på köpet om du anlitar ett erfaret och affärsfokuserat stöd.
  • Någon som tänker ur kundens perspektiv. Ibland kan det vara svårt att komma ur sin egen ”företagsbubbla” och tänka från kundens perspektiv, vilket kanske inte skapar de resultat man vill uppnå.

Tack Anna för att du tog dig tid att svara på våra frågor och tack för ett fantastiskt kul samarbete!

 

 

Publicerat: 26 september, 2018