Åtta tips för att skapa tillgängligt content/innehåll

By november 20, 2014 Okategoriserade

Innehållsmarknadsföring/content marketing innebär att skapa och utveckla samt dela relevant, värdefullt och engagerande innehåll med din målgrupp i syfte att skaffa nya kunder eller öka försäljningen till befintliga kunder. Men vad gäller för innehållsmarknadsföring/content marketing utifrån ett tillgänglighetsperspektiv? I min krönika denna månad så tänkte jag sammanfatta några punkter som är viktiga att tänka på.

På webbplatsen usability.gov finns en stor kunskapsbank om tillgänglighet och jag har sammanfattat några tips därifrån:

Ha en tydlig strategi i grunden för ditt arbete. Om dessa saker är otydliga för er, så blir det säkert otydligt för er målgrupp också.

  • Vilka mål har ni? Hur ska ni få fram budskapet på bästa och tydligaste sätt?
  • Hur ska tonalitet vara? Vem skriver vad och vem svarar på frågor/kommentarer?
  • Uppföljning?

Ta reda på användarens behov. Detta kan du göra på flera olika sätt:

  • Marknadsundersökningar, personliga intervjuer, analysera hur och vart de rör sig på nätet/era digitala kanaler. Ta reda på vilken typ av information/inspiration användaren behöver i olika steg av sin köpprocess.
  • Hur tänker/pratar användaren kring era ämnen/tjänster? När du vet det så kan du skapa och strukturera ditt innehåll utifrån detta.

Var användbar! Kundnytta är ett ord som ligger oss varmt om hjärtat – det gäller att jobba hårt med att ge nytta till kunden.

  • Uppdatera och håll ditt innehåll aktuellt och utelämna onödig information, var relevant.

Skriv på ett sätt som är enkelt att förstå.

  • Använd tänket ”omvända pyramiden.” Börja med det innehåll som är viktigast för din läsare.
  • Använd korta meningar och stycken. Riktmärket är inte mer än 20 ord per mening, fem meningar per punkt. Använd streck i stället för semikolon eller, ännu bättre, bryt meningen i två. Det är ok att börja en mening med ”och”, ”men” eller ”eller” om det gör saker och ting tydliga och kortfattade.
  • Använd punkt – eller numrerade listor. Begränsa dig inte bara till att använda detta för långa listor. En mening och två punkter är lättare att läsa än tre meningar.
  • Använd bilder, diagram, eller multimedia för att visuellt presentera/förklara innehållet. Videor och bilder bör förstärka texten på din sida.